Projekt Učíme se ze života pro život se zaměřuje na podporu regionálních škol při budování aktivizujícího učebního klimatu nezbytného pro rozvoj gramotností a klíčových kompetencí žáků 2. stupně ZŠ a SŠ v kraji Vysočina. Komplexní podpora zapojených škol zahrnuje úroveň vedení škol (setkávání vedoucích pracovníků v rámci komunit vzájemného učení), metodickou podporu pedagogů (portfolio uživatelsky přívětivých nástrojů pro rozvoj gramotností a kompetencí) i přímou podporu žáků zaváděním inovativních nástrojů do výuky.
Název projektu: Implementace Krajského akčního plánu Kraje Vysočina I – Učíme se ze života pro život
Registrační číslo: CZ.02.3.68/0.0/0.0/16_034/0008656
Realizace projektu: 15. 2. 2018 – 31. 12. 2020
Partneři projektu: 31 základních škol z kraje Vysočina, 33 středních škol z kraje Vysočina, Projektová kancelář Kraje Vysočina
Hlavním cílem projektu je prostřednictvím komunit vzájemného učení, síťováním, vzájemným setkáváním a výměnou zkušeností základních a středních škol podpořit zvýšení kvality a efektivity pedagogického působení učitelů směrem k výuce obohacené o využívání aktivizačních metod a posílené o prvky transferu kompetencí. Vybrané aktivizační/transferové nástroje (v podobě metodických a pracovních listů) z připravených portfolií mohou pedagogové využít k rozvoji níže uvedených oblastí:
Aktivizační nástroje
- Kompetence k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
- Polytechnická výchova (technické, přírodovědné kompetence a EVVO)
- Kariérové poradenství (kompetence k utváření a řízení kariéry žáků)
Transferové nástroje
- Jazykové kompetence v nejazykových předmětech
- ICT kompetence mimo oborový předmět informatika / práce s PC
- Čtenářská gramotnost mimo výuku českého jazyka
- Matematická gramotnost mimo výuku matematiky
Díky možnosti setkat se s aktivizačními a transferovými nástroji ve více vyučovacích předmětech současně, si žáci postupně osvojují návyk aktivně si budovat poznání vlastní samostatnou aktivitou i v interakci s ostatními a kriticky hodnotit informace. Prostřednictvím vlastní aktivity tak žáci rozvíjí nejen své kognitivní kompetence (myslet, rozhodovat se, řešit problémy), ale také sociální kompetence (komunikovat, prezentovat a obhájit svůj názor, vyjednávat).
Kromě posílení spolupráce mezi školami si projekt klade za cíl zvýšit také otevřenost škol vůči rodičům (např. zveřejňováním záznamů z výuky) a zavádět prvky autoevaluace školy – vést tak školy k posílení vlastní odpovědnosti za vzdělávání a zvýšit motivaci škol obstát před vlastními žáky i rodiči.
Na partnerských školách jsou do procesu zavádění změn na škole směrem k aktivizující výuce a podpoře přenosu kompetencí zapojeni také ředitelé popř. jiní vedoucí pracovníci školy. Jejich zapojení má podobu pravidelného setkávání na principu komunit vzájemného učení, tedy výměny zkušeností a sdílení příkladů dobré i zatím nepříliš úspěšné praxe. Těmto pracovníkům je nabízena také možnost intervizních schůzek přímo na zapojených školách a organizace kolegiálních hospitací.
Finanční stránka projektu
Financování je zajištěno z 85 % z Operačního programu Výzkum, vývoj a vzdělávání, z 10 % ze státního rozpočtu a z 5 % z rozpočtu Kraje Vysočina. Realizátorem projektu je Kraj Vysočina prostřednictvím Odboru školství, mládeže a sportu Krajského úřadu Kraje Vysočina.
Celkový rozpočet projektu je ve výši 82,7 mil. Kč. Investiční výdaje na vybavení v rámci projektu byly schváleny ve výši 103,7 tis. Kč a neinvestiční 38,5 mil. Kč. Mimo jiné byly pořízeny tablety, měřící sady Pasco a Vernier, stavebnice Merkur, Lego Mindstorms, Teifoc, roboti Ozobot, Boffin, Edison, interaktivní 3D software Corinth, SketchUp atd. Dalšími výdaji jsou osobní náklady a nákup služeb (např. aktualizace programu SketchUp, organizace letních škol pro zapojené osoby v projektu, motivační a informační roadshow po krajích, webový portál a evaluace projektu).
Mezi 31 základních škol bylo rozděleno 31 mil. Kč a 32 mil. Kč mezi 33 středních škol.
Zajímavosti
Projektové aktivity na partnerských školách řídí 68 koordinátorů (tzv. povzbuzovatelů). Celkem je v projektu zapojeno 404 učitelů. Nejvíce učitelů je zapojeno na Střední průmyslové škole v Třebíči a to celkem 27. Tato škola má zároveň největší finanční podíl ze všech partnerských škol ve výši 3,15 mil. Kč.
Užitečné odkazy
Kraj Vysočina www.kr-vysocina.cz
Projektová kancelář kraje Vysočina www.pkvysocina.cz
Informace a materiály k projektu na školském portálu http://www.kr-vysocina.cz/implementace-krajskeho-akcniho-planu-ucime-se-ze-zivota-pro-zivot/ds-304051/p1=97246