Školní řád

Základní škola Otokara Březiny, Jihlava, příspěvková organizace

Demlova 4765/34, 586 01 Jihlava

 

„Žák není nádoba, která se má naplnit, ale pochodeň, která se má zapálit.“

                                           (Starořecká moudrost)

 

O co se snažíme?

  • nacházet pochopení pro seberealizaci a uplatnění každého žáka
  • vytvářet vyhovující podmínky pro spolupráci a soužití ve škole
  • motivovat naše žáky k získávání vědomostí a praktických dovedností
  • vést žáky k respektování dohodnutých pravidel
  • naučit žáky vnímat problémové situace, hledat řešení a obhajovat svá rozhodnutí
  • vybavit žáky souborem kompetencí, tvořících základ pro celoživotní učení

 

Co nabízíme?

  • efektivní metody a formy při školní práci
  • zaměření školy na výuku cizích jazyků
  • využívání nových informačních technologií v počítačových učebnách a v moderním informačním centru školy
  • komplexně pojatou výchovu ke zdraví v rámci projektu Škola podporující zdraví
  • pestrou nabídku zájmových činností pro využití volného času
  • zahraniční kontakty, včetně výměnných a studijních pobytů pro žáky a učitele
  • zapojení do rozvojových projektů

 

 

Školní řád

na základě § 30 zákona č. 561/2004 Sb. (školský zákon)

(výňatek školního řádu – kompletní znění je vyvěšeno na chodbách školy)

Naše školní pravidla

  • při všech činnostech dbáme na bezpečnost svoji i všech ostatních
  • jsme slušní a přátelští ke každému, respektujeme všechny zaměstnance a děti ve škole
  • nepoškozujeme a nebereme věci jiným
  • k zařízení školy se chováme ohleduplně
  • pokud jsme o něco požádáni, splníme to co nejdříve

 

I. Práva žáků a jejich zákonných zástupců

V souladu s ustanovením § 21 zákona č. 561/2004 Sb. mají žáci a jejich zákonní zástupci následující práva:

  1. Na vzdělávání a školské služby podle tohoto zákona.
  2. Na informace o průběhu a výsledcích vzdělávání žáka.
  3. Zakládat v rámci školy samosprávné orgány žáků a rodičů, volit a být do nich voleni, pracovat v nich a jejich prostřednictvím se obracet na ředitele školy s tím, že ředitel školy je povinen se stanovisky a vyjádřeními těchto samosprávných orgánů zabývat.
  4. Vyjadřovat se ke všem rozhodnutím týkajících se podstatných záležitostí jejich vzdělávání, přičemž jejich vyjádřením musí být věnována pozornost odpovídající jejich věku a stupni vývoje.
  5. Využívat poradenskou pomoc školy – obracet se na pracovníky školního poradenského pracoviště (výchovné poradce, metodika prevence, školní psycholožku, speciální pedagožky).
  6. Na individuální získávání informací v informačním centru školy.
  7. Volit a být voleni do školské rady (týká se pouze zákonných zástupců).

 

II. Povinnosti žáků

V souladu s ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb. mají žáci následující povinnosti:

  1. Řádně docházet do školy a řádně se vzdělávat.
  2. Dodržovat školní řád, předpisy a pokyny školy k ochraně zdraví a bezpečnosti, zákony a platné vyhlášky.
  3. Plnit pokyny pedagogických pracovníků školy vydané v souladu s právními předpisy a školním řádem.

III. Povinnosti zákonných zástupců žáků

V souladu s ustanovením § 22 zákona č. 561/2004 Sb. mají zákonní zástupci následující povinnosti:

  1. Zajistit, aby žák docházel řádně do školy.
  2. Na vyzvání školy se osobně zúčastnit projednání závažných otázek týkajících se vzdělávání žáka.
  3. Informovat školu o změně zdravotní způsobilosti, zdravotních obtížích žáka nebo jiných závažných skutečnostech, které by mohly mít vliv na průběh vzdělávání.
  4. Dokládat důvody nepřítomnosti žáka ve vyučování v souladu s podmínkami stanovenými tímto školním řádem.
  5. Oznamovat škole údaje podle § 28 odst. 2 školského zákona a další údaje, které jsou podstatné pro průběh vzdělávání nebo bezpečnost žáka. Změny v těchto údajích (zejména adresu a telefon) oznámit co nejdříve.

 

IV. Chování žáků

  1. Žák školy dodržuje pravidla slušného chování ve vztahu ke všem pracovníkům školy i spolužákům. Dbá důsledně pokynů pedagogických pracovníků, popř. pověřených správních zaměstnanců a zaměstnanců školní jídelny. Porušení školního řádu bude řešeno výchovným opatřením.
  2. Žáci zdraví v areálu školy všechny učitele, zaměstnance a všechny dospělé osoby.
  3. Je přísně zakázáno vnášení, držení, distribuce a zneužívání návykových látek a nápojů nevhodných pro osoby mladší 18 let v prostorách školy a při akcích pořádaných školou. Porušení tohoto zákazu bude klasifikováno jako hrubý přestupek
  4. Projevy šikanování mezi žáky, např. násilí, omezování osobní svobody, ponižování apod., nejsou v prostorách školy a při školních akcích tolerovány a jsou považovány za hrubý přestupek proti řádu školy, který řeší školní poradenské pracoviště ve spolupráci s vedením školy.
  5. Žákům je zakázáno přinášet zbraně i jejich napodobeniny, provozovat hry na elektronických zařízeních a jakékoliv formy gamblerství, v celém areálu školy a na akcích pořádaných školou.
  6. Po zvonění jsou žáci připraveni na hodinu a očekávají příchod učitele v lavicích. Při vstupu učitele do třídy zdraví žáci povstáním na svých místech.

V. Docházka do školy

  1. Školní budova se otevírá v 6.00 hod. pro školní družinu. Na ranní vyučování přicházejí žáci dle stanoveného rozvrhu, řídí se pokyny vyučujícího. Od 7.00 do 7.30 hod. je možný vstup do informačního centra školy. Na první hodinu mohou žáci vstupovat do budovy školy od 7.50, připraveni na výuku by měli být od 8.05 hod. Vstup do školy je zabezpečen čipovým systémem. Návštěvy se hlásí v kanceláři pomocí vrátníku. Škola se zavírá v 17.00 hod.
  2. Po příchodu do budovy se žáci přezouvají a odkládají si svršky v šatnách. V šatnách se zdržují pouze po dobu nutnou. Školník uzamyká šatny v 8.10 hod., 1. vyučovací hodina začíná v 8.10 hod. V průběhu vyučování je povolen žákům vstup do šaten pouze pro vyzvednutí tělocviku nebo zapomenutých věcí. Po skončení vyučování si žáci mohou obuv na přezutí (bačkory nebo pantofle) ponechat v šatně v sáčku. Sportovní obuv nelze používat jako obuv k přezutí do budovy školy. Šatna neslouží k odkládání školních pomůcek.
  3. Plánovaná absence se oznamuje předem písemně do žákovské knížky nebo přes omlouvání v Bakalářích (např. plánované lékařské kontroly). Nepřítomnost ve vyučování jsou povinni zástupci žáka omluvit do 3 dnů písemně, telefonicky, e-mailem nebo v systému Bakaláři. Po návratu žáka do školy musí být absence omluvena do 5 dnů školní docházky písemně na omluvném listě v žákovské knížce nebo omluvenkou v Bakalářích. Problémy s neomluvenou absencí řeší školní poradenské pracoviště.
  4. Škola může uvolnit žáka z vyučování na určitou dobu na žádost rodičů. Do pěti dnů uvolňuje třídní učitel na základě omluvenky v žákovské knížce nebo v systému Bakaláři. Při uvolnění delším než jeden týden podávají rodiče písemnou žádost řediteli školy. Písemné žádosti vyřizuje třídní učitel.
  5. Žáky l. – 4. ročníku a ostatní žáky v případě nevolnosti si rodiče při uvolňování v průběhu vyučování vyzvednou osobně.
  6. Pokud se vyučující po zvonění do 5 minut nedostaví do třídy, jde služba nebo zástupce třídy ohlásit jeho nepřítomnost do kanceláře školy.
  7. O přestávkách se mohou žáci pohybovat mimo třídu. Velké přestávky jsou za příznivého počasí určeny k pobytu dětí na přestávkovém dvoře dle aktuálního rozpisu.
  8. Žákům není povoleno zdržovat se v prostorách školy v době mimo vyučování bez dozoru.
  9. Žáci provedou úklid svého pracoviště po ukončení vyučování a ukázněně opustí třídu pod vedením vyučujícího.
  10. Určená služba vyzvedne klíče ve sborovně, odemkne šatnu a opět je na místo odevzdá.
  11. Žáci odcházející na oběd si mohou ponechat věci ve své šatně. U šaten v budově B je přítomen dozor. Šatny v budově C jsou po dobu oběda uzamčené. Klíče jsou k dispozici v kabinetu vychovatelek.
  12. V průběhu vyučování a přestávek nesmějí žáci školu opouštět.
  13. Volný čas mezi dopoledním a odpoledním vyučováním je minimálně 30 minut. V obědové pauze mohou žáci opustit areál školy. Pokud se vrátí do školy, mohou volný čas trávit v prostoru šaten nebo na místě k tomu určeném. Dozor zajišťuje pověřený pedagogický pracovník.
  14. Informační centrum mohou žáci individuálně využívat po celou dobu provozní doby.

 

VI. Zacházení se školním a osobním majetkem

  1. Žáci respektují osobní majetek druhých, svévolně s ním nemanipulují. Každé svévolné poškození nebo zničení majetku školy, žáků, učitelů či jiných osob hradí zákonný zástupce žáka, který poškození způsobil.
  2. Poškození či ztráty věcí hlásí žáci neprodleně vyučujícímu, popř. dozoru. Žáci dbají na dostatečné zajištění svých věcí. Ztráty z neuzamčených místností a šaten pojišťovna nehradí.
  3. Do školy nosí žáci pouze věci potřebné k výuce, cenné věci a větší částky peněz do školy nenosí. Hodinky, šperky apod. mají neustále u sebe. Před hodinou tělesné výchovy uschovají mobilní telefony v aktovkách, které zůstanou v uzamčených šatnách. Po dohodě s vyučujícím si mohou hodinky a šperky odložit na místě k tomu určeném.
  4. Veškeré nálezy předávají žáci v kanceláři školy.
  5. V prostorách školy a při akcích pořádaných školou je zakázáno pořizování fotografií, videí i nahrávek a jejich šíření bez souhlasu vyučujícího či pedagogického dozoru. Mobilní telefon lze ve výuce použít pouze se svolením vyučujícího. Během výuky musí být vypnuto vyzvánění a mobilní telefon musí být uložený v aktovce. Používání mobilu o přestávce se řídí domluvenými třídními pravidly, se kterými jsou rodiče seznamováni na začátku školního roku.
  6. Při práci s počítačem je třeba dodržovat řád počítačové sítě.

 

VII. Hygienické a bezpečnostní zásady, úrazy

  1. Žáci jsou povinni dodržovat hygienická pravidla. Do školy chodí žáci upraveni, čistě a vhodně oblečeni tak, aby neohrozili zdraví svoje ani jiných osob. V případě problému bude vyzván zákonný zástupce ke zjednání nápravy.
  2. Všichni žáci se chovají při pobytu ve škole i mimo školu tak, aby neohrozili zdraví svoje ani svých spolužáků či jiných osob. Respektují individualitu každého jedince.
  3. Každý úraz, poranění či nehodu, k níž dojde během vyučování ve třídě, na chodbě nebo hřišti a na akcích pořádaných školou, jsou žáci povinni hlásit ihned svému třídnímu učiteli nebo někomu z vyučujících, který provede záznam do Knihy úrazů.
  4. Žákům je zakázáno manipulovat s elektrickými spotřebiči a elektrickým vedením bez dozoru učitele.
  5. Před všemi mimoškolními akcemi budou žáci poučeni vedoucím o bezpečnosti. Při pobytu v ubytovacích zařízeních se žáci podřizují vnitřnímu řádu těchto objektů.
  6. V tělocvičně, v dílnách, na pozemku, v odborných pracovnách a jídelně zachovávají žáci specifické bezpečnostní předpisy dané vnitřními řády. Vyučující daných předmětů jsou povinni s pravidly žáky seznámit v 1. vyučovací hodině školního roku a provést zápis do třídní knihy.
  7. V době před vyučováním, tj. v 7.50–8.10 hod., vykonávají dozor provozní zaměstnanci. V době od 11.55 do 14.30 hod. vykonává dozor v prostoru šaten pověřený pedagogický pracovník. Vyučující dozírají podle plánu dozorů.
  8. Šatny s odloženými svršky žáků jsou v době výuky uzamčeny.

 

VIII. Povinnosti žákovských služeb

  1. Služby ve třídě a šatně zabezpečují dvojice žáků, které určí třídní učitel, a jména zapíše do třídní knihy.
  2. Žákovská služba zodpovídá za přípravu třídy na vyučování (křídy, čistota tabule, čistotu a pořádek ve třídě). Na začátku vyučovací hodiny hlásí nepřítomné žáky vyučujícímu.
  3. Dbá na šetření elektrickou energií a vodou. Po ukončení výuky dbá na řádný úklid.
  4. Po skončení výuky zajišťuje pořádek a bezpečnost v šatně své třídy.

 

IX. Pravidla pro hodnocení výsledků vzdělávání žáků

Zásady hodnocení průběhu a výsledku vzdělávání

  1. Při hodnocení a při průběžné i celkové klasifikaci vyučující uplatňuje přiměřenou náročnost a pedagogický takt vůči žákovi.
  2. Žákovi je oznámen výsledek každé klasifikace. Při hodnocení jsou uplatňovány zásady formativního hodnocení.
  3. Každý učitel vede evidenci o každé klasifikaci žáka, kterou může prokázat, kdy a za co ji žákovi udělil.
  4. Při klasifikaci na konci pololetí se přihlíží k výsledkům za celé klasifikační období. Stupeň prospěchu se neurčuje na základě aritmetického průměru známek.
  5. Zákonní zástupci žáka jsou o prospěchu žáka informováni průběžně - primárně v systému Bakaláři. Současně mohou zákonní zástupci kdykoliv požadovat informaci o chování a prospěchu žáka.
  6. Žákovi je umožněno podílet se na hodnoticím procesu.
  7. Z důvodu nedostatku podkladů pro klasifikaci a při absenci vyšší než 30 %, může vyučující daného předmětu nařídit přezkoušení žáka. Na žádost vyučujícího nebo zákonného zástupce žáka může být přezkoušení komisionální.
  8. Kritériem pro klasifikaci chování je dodržování pravidel slušného chování a dodržování školního řádu. Problémové chování žáků řeší školní poradenské pracoviště a projednává pedagogická rada.

Zásady a pravidla pro sebehodnocení žáků

  1. Sebehodnocením se posiluje sebeúcta a sebevědomí žáků. Známky nejsou jediným zdrojem motivace.
  2. Při sebehodnocení se žák snaží popsat, co se mu daří, co mu ještě nejde a jak bude pokračovat dál.

 

Kritéria pro jednotlivé klasifikační stupně jsou součástí vnitřního klasifikačního řádu školy (uložen v informačním centru).

 

Příloha